SAS Koffie uit Beerse is door de het bestuur van Voka Kempen Midden verkozen tot winnaar van de LON-award Voka Kempen Midden. Hiermee zijn meteen al de genomineerden voor de Prijs Ondernemen 2013 gekend .‘Voor ons als bescheiden bedrijf dat zelden de openbaarheid zoekt, is deze LON-award een prachtige erkenning van ons ondernemerschap’, zegt afgevaardigd bestuurder Herman Sas. ‘En voor Kempenaren in hart en nieren is lokale waardering natuurlijk extra leuk.’
Voka Kempen sleutelde dit jaar aan de format van de Prijs Ondernemen. ‘De nadruk ligt vanaf dit jaar veel minder op de resultaten van de jongste jaren’, zegt algemeen directeur Jan Hendrickx. ‘We focussen op ondernemingen die al jarenlang onafgebroken bijdragen aan de welvaart en het welzijn van onze regio. Vaste waarden, bedrijven die op en top Kempens ondernemerschap uitstralen. Zo is één van de criteria bijvoorbeeld dat de onderneming al minstens twintig jaar onafgebroken actief moet zijn.’ Ook wilde Voka Kempen de sterke regionale werking nog eens extra in de verf zetten. ‘We investeren de jongste jaren zwaar in onze Lokale Ondernemingsnetwerken (LON’s)’, legt Hendrickx uit. ‘Recent lanceerde we nog onze Voka-ambassadeurs, aanspreekpunten die dicht bij onze bedrijven staan. Ook met onze Prijs Ondernemen willen we het belang van de LON’s nog extra onderstrepen. Daarom komt er uit elke LON een winnaar, zodat we uiteindelijk vijf bedrijven selecteren die meedingen naar de Prijs Ondernemen 2013.’
Export
Voor Voka Kempen Midden (regio Beerse, Kasterlee, Lille, Oud Turnhout, Ravels, Turnhout en Vosselaar) koos de professionele jury SAS Koffie uit Beerse als winnaar uit de shortlist samengesteld door het bestuur van Voka Kempen Midden. ‘Hoewel het intussen een bedrijf is met meer dan honderd werknemers, is ook SAS Koffie nog steeds een echt familiebedrijf’, zegt Koen Van den Brande, voorzitter van Voka Kempen Midden. ‘Een bedrijf ook dat verankerd is in onze streek, onder andere omdat de know-how van het koffiebranden hier aanwezig is. Om die know-how te behouden investeert SAS Koffie ook zeer veel in het personeel. De mensen zijn multifunctioneel inzetbaar en fier om bij het bedrijf te werken.’ Voor SAS Koffie is het buitenland ook belangrijk. ‘Bijna 50% van de omzet gaat naar de export’, vertelt Van den Brande. ‘En dat is niet evident, aangezien koffie een zeer lokaal gegeven is. Elk land beleeft koffie anders en smaken verschillen. Het plan om de export nog verder uit te bouwen, onderstreept dan ook de vakkennis én de ambitie van het bedrijf.’